Methodologie Lezingen

Kennis-en informatieoverdracht staan ook tijdens de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de belangstelling waarbij wij gestreefd wordt naar actuele onderwerpen met een kwalitatief goede inhoud. De inhoudscommissie zal bij het selecteren van de aangemelde lezingen dan ook rekening houden met de volgende overwegingen:

  • Is de lezing relevant voor de sector
  • Sluit het onderwerp aan bij de thematiek van het vakgebied
  • Heeft het onderwerp een duidelijke relatie naar de praktijk

De hierbij te volgen methodologie bestaat enerzijds uit het formuleren van een toegepaste onderzoeksvraag en anderzijds het volgen van een inhoudelijk stappenplan om de lezing van de nodige inhoudelijke elementen te voorzien. Dat komt heel ingewikkeld over, maar zal hoogstwaarschijnlijk vanzelf gaan. Hooguit dient u een bestaande lezing te reorganiseren.

Het belangrijkste van het stappenplan is dat sprekers een praktijkgerichte onderzoeksvraag formuleren, die niet alleen het uitgangspunt van de lezing vormt, maar waarmee de organisatie ook de doelgroep van facilitair managers en gebouwbeheerders kan interesseren om het beursbezoek te combineren met het bijwonen van een lezing.

Stap 1: De praktijkgerichte onderzoeksvraag

Neem de titel van uw lezing en formuleer deze opnieuw in de vorm van een vraag, waarvan het antwoord de conclusie van de lezing is. Toets deze vraag vervolgens aan de volgende criteria:

  • Is de zin opgesteld in de vraagvorm?
  • Is de onderzoeksvraag opgesteld in begrijpelijke taal? (Gebruik geen vaktermen, die pas zijn te begrijpen nadat de lezing is gehoord)
  • Is de vraag zodanig geformuleerd dat hij maar uit één enkele vraag bestaat?
  • Is het antwoord op de vraag ruimer dan “ja” of “nee”?
  • Is het antwoord ruimer dan een commercieel product?
  • Is er geen foute veronderstelling opgenomen in de vraag? (Bijvoorbeeld een vraag in de zin van “Hoe komt dat iedereen vindt …” Die iedereen is een te bewijzen stelling)
  • Is de vraag zinvol genoeg om aan een publiek van specialisten in facilitair management en gebouwbeheer te presenteren?
  • Is het onderwerp van de vraag niet te algemeen? (Misschien beter versmallen naar een inleefbare situatie, een sector zoals zorg, een object zoals gebouw)
  • Is er voldoende objectief materiaal voorhanden om later de gestelde vraag te beantwoorden?
  • Kan deze vraag binnen het toegewezen tijdsbestek (25′) beantwoord worden?

STAP 2 De lezing in het format invullen

Alle lezingen dienen te beantwoorden aan het volgende format:

1. Situering van het onderwerp
De spreker is gevraagd zijn beroepsmatige achtergrond aan bod te laten komen, vertelt hoe en waarom dit onderwerp hem aan het hart ligt, en waar hij tegen aan gelopen is.

2. Praktijkgerichte onderzoeksvraag
De spreker definieert dan het specifieke probleem, waarbij hij zich onttrekt aan een “toevallige situationaliteit”. Een hypothetisch voorbeeld is bijvoorbeeld: Hoe te voorkomen dat een slecht afgestemde akoestiek in de werkomgeving belastend is voor de werknemer?
Op deze wijze wordt het probleem generiek, duidelijk en ook reproduceerbaar voor de brede wereld van het facilitair management en gebouwbeheer.

3. Voorbeelden die de situatie uit de onderzoeksvraag illustreren
De spreker laat ervaringsgerichte situaties aan bod komen; zijn persoonlijke ervaringen, de nice-to-know feiten, alles wat het probleem duidelijk maakt en hoe (eventueel met trial and error) een oplossing is gevonden voor het probleem.

4. Mogelijke oplossingen
De spreker geeft in twee stappen aan, hoe hij het probleem uit de onderzoeksvraag zou oplossen.
1) In een ideale wereld, dus productloos en niet gehinderd door “nog uit te vinden” reële producten, methodes en toepassingen. Dat is een stuk conceptueel denken, wat uiteindelijk een goede neutrale inspiratiebron is voor iedereen die de lezing volgt. Toegegeven, hier is sprake van een stuk toekomst.
2) De spreker heeft als vertrekpunt de praktijk van vandaag, met wat op dit moment de best beschikbare technologie/ aan oplossingen voorhanden is. Daarmee brengt de spreker meteen een hands-on advies dat dadelijk in praktijk valt om te zetten.

5. Besluit
De spreker zet uiteen hoe hij denkt over een geboden oplossing voor de aan de praktijk gerichte onderzoeksvraag. Eventueel legt hij de nodige relaties naar andere mogelijke problemen en/of ontwikkelingen in de toekomst.

Zonderte willen garanderen dat er tijdens de vakbeurs Facilitair & gebouwbeheer uitsluitend kwalitatieve lezingen zijn, zowel naar structuur als naar inhoud, heeft de inhoudscommissie met dit kwaliteitslabel een stap willen zetten in de facilitaire wereld. Tenslotte heeft de aanwezige kennis in de sector van het facilitair management en gebouwbeheer het recht om op een kwaliteitsvolle manier ontsloten te worden.